Někdy je složité najít rozumný kompromis v oblasti náboru nových zaměstnanců. Nábor je natolik důležitá událost v životě firmy, že jej nesmíte v žádném případě podcenit a upéct jej tak nějak narychlo. Na druhou stranu byste jej neměli ani přepálit. Nábor dokáže sežrat hodně peněz a času, pokud se nedělá rozumně. Jak tedy na efektivní recruitment? Máme pro vás pár tipů.
Tady byste měli každopádně začít. Obzvlášť pokud hledáte odbornější pozice, může osoba náboráře celý proces maximálně zefektivnit tím, že tomu, co dělá, skutečně rozumí. V každé firmě fungují různá oddělení, která vyžadují specifické typy zaměstnanců — ať už z pohledu kvalifikace, praxe, soft skills, apod. Ideální je, když si na každou takovou odbornou oblast najdete samostatného náboráře, který tato specifika ovládá, rozumí technikáliím, orientuje se na trhu a hlavně umí zaujmout komunitu potenciálních zaměstnanců. Tuto pozici umí dobře zastat personální agentura.
Promyšlený a dlouhodobě opečovávaný employer branding zajistí, aby uchazeči o vaší firmě věděli ještě dřív, než vůbec začnou hledat novou práci. Značka zaměstnavatele je pro efektivní recruitment nezbytná. Vytvořte takovou značku, která je lákavá nejen pro uchazeče, ale také pro širší komunitu odborníků, i pro současné zaměstnance.
Pokuste se dát prostor k uplatnění i lidem bez praxe. Věřte, že i mezi čerstvými absolventy můžete objevit skutečné talenty. Mladí lidé mají často velké odhodlání na sobě pracovat, jsou flexibilní a plni nadšení a energie. Jsou otevřeni změnám, dalšímu vzdělání i inovacím. Umějí to s technologiemi. „Vychovat“ si kolegu od zcela juniorní pozice až po tu seniorní přináší ovoce. Motivace přirozeného růstu s sebou přináší i loajalitu. Recruitment absolventů má svá specifika, ale jde se na něj připravit.
V dnešní době můžete mnoho firemních HR procesů šikovně zautomatizovat, tak proč toho nevyužít? Nemusíte manuálně přepisovat seznam kandidátů z různých zdrojů do systému, rezervovat termíny pohovorů v kalendáři, rozesílat osobní dotazníky a zjišťovat zpětnou vazbu… Ze zkušeností víme, že automatizace ušetří několik hodin měsíčně.
K tomu, aby šel nábor hladce, trvejte na dobré spolupráci všech lidí, kteří do výběrového řízení mají co říct. Všechny požadavky si sdělte ještě před vykopnutím inzerátu. Málo vstupních informací, které navíc postrádají hloubku a kvalitu, vede k nutnosti ad hoc schůzek a doptávání se, což nábor zbytečně protahuje. Trvejte na důkladném zadání pozice, čím lépe je pozice definovaná, tím lepší uděláte preselekci a do prvního kola pošlete jen několik opravdu odpovídajících kandidátů. Šikovné jsou checklisty, které jednoduše vyplní i zaneprázdnění manažeři a budoucí nadřízení. Tímto ušetříte v praxi desítky hodin měsíčně.
Nasázejte do inzerátu vše podstatné, nepoužívejte prázdné fráze, otřepaná klišé, naopak buďte co nejvíce konkrétní. Co bude nový člověk skutečně na pozici dělat, za co bude zodpovědný, co ke své pozici opravdu potřebuje? Skutečně potřebujete, aby měl kandidát řidičský průkaz nebo komunikativní angličtinu? Mnohokrát tyto požadavky zůstávají v inzerátech ze setrvačnosti a zbytečně připravují firmu o šikovné uchazeče. Co naopak do inzerátu patří vždycky, je informace o nástupní mzdě/platu. Průzkumy ukazují, že 62 % lidí v inzerátu mzdu/plat vidět chce.
Ještě než se pustíte do prvního vyhodnocování došlých CV, znovu si ujasněte všechny požadavky, které jste si prve nastavili. Stanovte si jasná kritéria a pusťte se do toho. Nemrhejte svým časem, ale ani časem kandidátů. Uvědomte si, že patrně neposlali životopis jenom do vaší firmy a pokud budou na odpověď od vás čekat měsíc, patrně si plácnou s někým jiným. Za férovou dobu k posouzení životopisu považujeme týden.
Ne všechno jde předvídat, ale než se pustíte do prvních kol, připravte si perfektní strukturu pohovoru. Zase vycházejte ze stanovených kritérií, projděte si znovu CV a motivační dopisy, pište si poznámky. Ke zjištění soft skills používejte behaviorální otázky. Na pohovoru buďte upřímní, nic neskrývejte, předejte tak nepříjemným zklamáním a průtahům v budoucnu.
Nábor zaměstnanců je naše parketa. Zkušeně najdeme i vaší firmě ty pravé lidi.
APROFES, s.r.o.
Kounicova 284/39
602 00 Brno
IČ: 26887444
DIČ: CZ26887444
Zapsaná v OR vedeným Krajským soudem v Brně pod sp. zn. C 43477
brno@aprofes.cz
Tel: +420 736 642 774
Tel: +420 603 456 779