Letáky McDonalds s lákavým popisem a obrázkem pracujícího studenta s hláškou “Hledáme právě Tebe”; garance výše mzdy na první 2 roky u vstupu do každého Lidlu; vtipné letáky v MHD hledající IT pracovníky do IBM; lov uchazečů na sociálních sítí,...
V posledních letech se práce personalistů od základu změnila. Z nudných administrativních postupů se přerodila na kreativní hon. Nelovíte však jen špičky v oboru. V dnešní době musíte hledat i průměrné pracovníky. A je to čím dál těžší...
Podívejte se, jaké trendy vás čekají v oblasti lidských zdrojů v roce 2017.
Postupný ekonomický nárůst potěšil zajisté každého vlastníka firmy. Ale… každá mince má dvě strany. Ekonomika nahoru, nezaměstnanost dolů. A v konečném důsledku se až čtvrtina z vás v loňském roce potýkala s obsazením volných pracovních pozic.
A tento trend bude v letošním roce pokračovat.
O které pozice bude v tomto roce největší zájem? Na pomyslném stupni vítězů budou stát ajťáci, operátoři ve výrobě a logistice a technické pozice. Lidé budou chybět i ve zpracovatelském průmyslu a dokonce i ve výzkumných a vývojových centrech.
Velký boj bude o studenty, vyučené, středoškoláky i vysokoškoláky. Firmy ztrácejí ostych v jejich zaměstnávání. Zjišťují, že “mladá krev" je velmi adaptabilní, přináší nové nápady, dychtí po rozvoji a získání zkušeností. Mají dobré prezentační a komunikační vlastnosti, ovládají moderní technologie, mají výdrž a inovativní myšlení.
To, co uchazeče o zaměstnání láká, není zdaleka jen plat. Máte nějakou výhodu oproti konkurenci? Lokalitu, vybavenost, vzdělávání? Stravenky, mobil, počítač nebo dovolená navíc jsou už „pasé“. Uchazeče zajímá firemní kultura, pracovní podmínky, vztahy na pracovišti, kompetentnost přímých nadřízených, možnosti dalšího vzdělávání a kariérního růstu, účast na nových projektech, a zejména možnost sladit pracovní a osobní život. Co z tohoto výčtu máte ve své nabídce vy?
Jste toho názoru, že lidé kolem padesátky jsou pro vás neperspektivní? Změňte své předsudky a myšlení. Populace stárne. Pracujte s tímto faktem. Mnoho úspěšných, dravých a nejvíce prosperujících firem přišlo na to, že úspěch jim zaručí mix zkušených lidí 50+ s mladšími dravci.
Zaměstnejte člověka 50+ a získejte odborníka v oboru, který rád předá své zkušenosti. Člověka s rozsáhlými znalostmi a životním nadhledem. Zaměstnanci 50+ jsou velmi loajální k firmě a dlouhodobě vykazují stabilní a vyvážený výkon.
Trend číslo jedna v tomto roce? Udržet si stávající zaměstnance. Ukažte svému zaměstnanci, že o něj stojíte. Investujte do vzdělávání, posilujte loajalitu a angažovanost. Pryč jsou ty časy, kdy člověk kvůli práci obětoval soukromí. Berte ohled na osobní život svých lidí. Obtížné skloubení pracovního a osobního života je často důvodem pro odchod zaměstnance ke konkurenci.
Nečekejte, že se situace na trhu práce v krátkodobém horizontu zlepší. Naopak. Plánované oživení ekonomiky ji ještě přiostří. Proto se opřete do náborového procesu už dnes.
Potřebuji lidi do týmuNeloajalita a časté střídání pracovních míst je současný nešvar mladších ročníků. Jeden rok, maximálně dva. To je průměrná doba setrvání mladých lidí na jednom místě. Převis nabídky nahrává spekulativnímu chování uchazečů. Mnohý neváhá přislíbit spolupráci ve více společnostech. Nastoupí do první z nich a ve zkušební době odchází, vyjde-li mu lepší nabídka. Nulové ztotožnění mladé generace s hodnotami a posláním firmy.
Dokážete navodit mezi zaměstnanci pocit sounáležitosti s firmou? Pokud ne, bude to pro vás letos velká výzva.
Optimistické hospodářské předpovědi vybízejí k investicím do výrobního sektoru. S rozšiřováním kapacit neodkladně souvisí také nábor nových lidí. Než se však pustíte do hledání v širokých vodách pracovního trhu, prověřte si možnost posunout dál někoho z vlastních řad. Odborníka s vysokou kvalifikací si můžete i vychovat.
Ekonomický rozvoj, technologický pokrok, neutuchající inovace a demografický vývoj vedl nejen ke změnám organizačních struktur podniků, ale také k úpravám obchodních a řídících modelů. Do středu pozornosti se dostali zaměstnanci.
I v roce 2017 budeme pokračovat v honu na ty nejlepší. Budeme je lákat na skvělé firemní kultury, vnadit HR marketingem a zahrnovat benefity. Ulovené kousky budeme hýčkat, vzdělávat, podporovat a motivovat jak nejlépe to půjde. Nově se to vše budeme snažit měřit.
Pokud již na své ideální zaměstnance cílíte nebo si je už hýčkáte, přejeme vám mnoho zdaru a hodně síly. A pokud jste ještě nezačali a nevíte jak na to, neváhejte se na nás obrátit. Udáme vám správný směr.
APROFES, s.r.o.
Kounicova 284/39
602 00 Brno
IČ: 26887444
DIČ: CZ26887444
Zapsaná v OR vedeným Krajským soudem v Brně pod sp. zn. C 43477
brno@aprofes.cz
Tel: +420 736 642 774
Tel: +420 603 456 779