Jak napsat motivační dopis, abyste zazářili na první pohled

4.3.2023

Někomu se může zdát, že vytvářet spolu s životopisem ještě motivační dopis je zbytečná ztráta času. Jsou motivační dopisy přežitek? Vůbec ne. Jsou firmy, které na motivační dopis slyší víc než na zaplněné kolonky v CV. Motivační dopis je mnohem osobnější a dokážete v něm prodat i to, co nelze nacpat do životopisu. Neberte proto práci na motivačním dopise na lehkou váhu a dejte si záležet, třeba vám otevře dveře k vysněné práci.

Proč psát motivační dopisy?

Je to jednoduché, jen se na celou věc musíte podívat očima náboráře. Tomu do emailové schránky přistane desítka životopisů, jež se od sebe mnohokrát moc neliší. I když si dáte na CV dost záležet, pořád je to jen o seznamu zkušeností a dovedností. Naopak do motivačního dopisu, neboli průvodního dopisu, vetknete obvykle i svou osobnost a trochu emocí. A právě tento osobní text může být tím rozhodujícím faktorem, proč vás recruiter pozve nebo nepozve na osobní pohovor.

Než začnete psát

Není to tak, že si sednete, za pět minut ze sebe vysypete jeden univerzální text a ten rozešlete deseti firmám. Chce to přípravu. Prozkoumejte do detailu inzerát, na který se chystáte odpovědět. Co bude náplní práce, jakého člověka hledají, čím se zaměstnavatel zabývá? Pomocí těchto vodítek byste si měli udělat jasnou představu o dané pozici. Chcete ji stále dělat? Opravdu o ni stojíte? Čím můžete náboráře přesvědčit, že se na místo hodíte?

Jak napsat motivační dopis? Vždycky na míru

Každý životopis i motivační dopis byste měli přizpůsobit na míru firmě i pozici. To, co zajímá jednoho zaměstnavatele, může být nepodstatné pro jiného. Rozhodně nedělejte hromadné rozesílky, zkušený recruiter to pozná na sto honů. Dost toho načerpáte z inzerátu, dokonce i detaily jako je jazyk firmy, klíčová slova, tone of voice.

Zaujměte hned v úvodu

Opusťte suché všeobecné fráze (Dovoluji si Vám poslat tento motivační dopis, abych se ucházel o pozici…), vyhněte se ale také přehnanému sebevědomí (Vím, že jsem ideální kandidát na pozici…), ale nebuďte ani zoufalí (Už půl roku hledám práci na pozici…). Zkuste se jednoduše lidsky představit a dejte najevo, že přesně víte, kam se hlásíte a co konkrétně můžete nabídnout.

„Déle než rok pracuji jako asistentka personálního oddělení a za tu dobu jsem měla možnost nahlédnout do všech zákoutí HR. Nejčastěji jsem však připravovala podklady k výběrovým řízením pro naše recruitery a tato pečlivá práce mě natolik nadchla, že se hlásím na pozici náboráře ve Vaší společnosti. Na pozici náboráře se mi líbí zodpovědnost za celý proces výběrového řízení a vím, že bych zde naplno rozvinula své analytické a komunikační dovednosti.“

Maximálně 4 odstavce

Motivační dopis není od toho, abyste v něm rozebrali každý krůček své kariéry ani všechny své silné stránky. Na základě rešerše inzerátu si vyberte dvě až tři klíčové vlastnosti / přednosti / dovednosti, které byste na pozici uplatnili, a na těchto bodech text postavte.

  • První odstavec: silný úvod. Představte se a napište, na jakou pozici reagujete.

  • Druhý odstavec: popište, proč se o danou pozici ucházíte, co vás zaujalo.

  • Třetí odstavec: shrňte vaše zkušenosti a přínosy pro firmu.

  • Čtvrtý odstavec: call to action. Napište si o osobní setkání.

Třešinka na dortu

Dejte zaměstnavateli najevo, že o něm něco víte, že se zajímáte o to, co dělá, že víte o aktuálním dění ve firmě. Zapátrejte na internetu, poptejte se známých. Není něco, co se v inzerátu nepsalo, ale vás to zaujalo? Nová technologie? Otevřená firemní kultura? Zmiňte to. Zaměstnavatel ocení, že se zajímáte.

 

Motivační dopis není za trest. Berte jej jako tu nejlepší příležitost představit se. Může to být první a poslední šance, jak na sebe upoutat pozornost, tak ji nepropásněte.



Chcete si rovnou psaní motivačního dopisu vyzkoušet v praxi? Podívejte se na naši nabídku volných pracovních míst, třeba hledáme právě vás.


Štítky: Hledám práci

Sídlo firmy

APROFES, s.r.o.
Kounicova 284/39
602 00 Brno
IČ: 26887444
DIČ: CZ26887444

Zapsaná v OR vedeným Krajským soudem v Brně pod sp. zn. C 43477

 

brno@aprofes.cz
Tel: +420 736 642 774
Tel: +420 603 456 779

+420 603 456 779