Ať se nám to líbí, nebo ne, stále u nás panuje spousta předsudků. A hodnocení člověka podle toho, co má na sobě, k nim zkrátka patří. Kromě důkladné přípravy svého životopisu a znalostí o firmě byste proto měli věnovat dostatek času také přípravě svého outfitu. Ačkoliv již nepanují přísná a upjatá pravidla jako kdysi, stále se vyplatí dodržet alespoň pár základních pravidel.
V dobách králů se oblečením rozlišovala honorace od poddaných a chudinské vrstvy. V dnešní době fast fashion a stírání společenských vrstev již oblečení tuto roli nezastává. Přesto o nás dokáže vypovědět mnohé. A první dojem máme šanci udělat jen jedinkrát.
Představte si, že si sami vybíráte spolupracovníka do svého týmu. Měl tu být už před deseti minutami.
Najednou se rozlítnou dveře a do místnosti vtrhne rozcuchaný podivín, nohama obutýma v okopaných teniskách málem převrátí židli a na přivítanou vám podá ruku s okousanými nehty. Co si o něm pomyslíte?
Ještě před konáním pohovoru se pokuste zjistit, jak chodí lidé v dané firmě běžně do práce. Sociální sítě, pobočky pro zákazníky i firemní magazíny vám toho mohou o firemní kultuře oblékání prozradit dost. Nebo snad znáte někoho, kdo ve firmě pracuje? Využijte svých kontaktů a nebojte se zeptat. Projevený zájem vám může jen přičíst body k dobru.
A jestliže se k žádnému z materiálů nebo zaměstnanců nedostanete, zahrajte si na špiona. Posaďte se na lavičku nebo do kavárny poblíž sídla firmy a sledujte, jak jsou tamní zaměstnanci oblečení.
Rozesmává vás představa prodavače v obchodě s potravinami, který si to za kasu přihasí v padnoucím obleku a kravatě? A vzbuzuje ve vás důvěru finanční poradce v kraťasech a žabkách? Stejně jako se dá vhodný outfit podcenit, můžete to s ním lehce také přehnat.
Proto své oblečení volte v závislosti na konkrétní pozici. Pokud víte, že vaší činností bude doplňování zboží do regálů nebo celodenní sezení u počítače, zřejmě při ní neuplatníte kostýmek ani hedvábnou kravatu. Pokud řadoví zaměstnanci běžně nosí džíny a tričko nebo pohodlné šaty, volte na pohovor smart casual. Ženy tak mohou obléknout pohodlnou sukni, šaty i elegantní top a kalhoty. Lodičky mohou klidně vyměnit za vkusné baleríny. Muži sáhnou po neroztrhaných džínách a košili s krátkým rukávem nebo čistém tričku. Obout lze botasky i sportovnější polobotky.
Naopak od manažerů a obchodních zástupců se očekává, že budou společnost vhodně reprezentovat. Slušné oblečení tak tvoří součást i jejich každodenního pracovního života. Na pohovor na pozici obchodníků, úředníků či vedoucích pracovníků zvolte business casual. Muži by si měli obléct dobře padnoucí společenské kalhoty, sako nebo svetr a košili. Ta může být i s krátkým rukávem. Ženy mohou zvolit pouzdrové šaty, košili nebo sukni s blůzou.
Nejpřísnější pravidla oblékání ve stylu business formal panují ve sféře vrcholného managementu. V případě ucházení se o pozici jednatele už sáhněte po kravatě se sakem a košilí a v případě žen klidně po zmiňovaném kostýmku.
V každém případě se však vyvarujte následujících přešlapů. Ty vám mohou pokazit kariéru i na té nejnižší pozici:
Přejeme Vám hodně štěstí při pohovoru
APROFES, s.r.o.
Kounicova 284/39
602 00 Brno
IČ: 26887444
DIČ: CZ26887444
Zapsaná v OR vedeným Krajským soudem v Brně pod sp. zn. C 43477
brno@aprofes.cz
Tel: +420 736 642 774
Tel: +420 603 456 779