Hledáte novou práci a chcete na náboráře udělat ten nejlepší dojem. Už jsme se spolu podívali na to, jak napsat životopis a motivační dopis. Přidali jsme i několik užitečných tipů, jak se na samotné interview připravit. Pracovní pohovor není jednostranný výslech uchazeče. Měla by to být smysluplná a pro obě dvě strany přínosná konverzace, na jejímž konci zůstane dobrý pocit z rozumně stráveného času. Z pohovoru byste si měli vy i zaměstnavatel odnést maximum užitečných informací o sobě navzájem.
Určitě jste tuto otázku už nejednou slyšeli. Přichází z úst personalisty nebo hiring manažera v samotném závěru pohovoru. Tváří se poměrně nenápadně a věřte nebo ne, většinou po ní nastává hrobové ticho následované odpovědí: „No, vlastně mě ani nic nenapadá.“ Než na pohovor vyrazíte, myslete na to, že se vás pravděpodobně zeptají. Nebudete zaskočení, když si doma pár takových otázek připravíte. Klidně si je sepište na papír nebo do diáře a vezměte s sebou.
Pokud si šikovně promyslíte otázky, máte jedinečnou možnost dozvědět se o zaměstnavateli a dané pozici víc než ostatní kandidáti. Každý personalista navíc ocení, že jste přípravě na pohovor věnovali svůj čas a že jste nebyli líní, něco si o firmě dopředu zjistit. Můžete se tak blýsknout svojí motivací a jasně všem ukážete, že o práci máte skutečně zájem.
Nenechávejte nic náhodě. Jestli nepatříte k extrémně výřečným typům, raději si doma alespoň dvě tři otázky připravte. Níže najdete malou inspiraci, kam své dotazy můžete směřovat. Určitě vás však napadnou i mnohé další.
Jaký má být člověk, kterého hledáte? Co musí umět? Jaké má mít vlastnosti?
Jaké úkoly budu bezprostředně po nástupu řešit?
Za jaké projekty budu zodpovědný/á?
Jak probíhá adaptační proces?
Kdo mi předá agendu? Zaškolí mě na pozici někdo?
Jak vypadá běžný pracovní den na této pozici?
Můžu se po nějaké době kariérně posunout?
Proč končí zaměstnanec, kterého na pozici střídám?
Kdo bude můj nadřízený a s kým budu nejčastěji spolupracovat?
Jak hodnotíte výkon lidí?
Jak dlouho už tady pracujete?
Co vás na práci tady ve firmě nejvíce baví?
V jakém týmu budu pracovat? Jak funguje dané oddělení?
Jak u vás funguje systém vzdělávání?
Dokázali byste mi přiblížit vaši firemní kulturu — tykáte si nebo vykáte?
Jak máte nastavenou pracovní dobu (praktikujete home office, jsou běžné přesčasy)?
Jak to u vás funguje s plánováním pracovní doby? Je flexibilní?
Pořádáte během roku i neformální akce, kde se s kolegy můžete více seznámit?
Můžete mi prosím přiblížit, jak bude výběrové řízení dále probíhat?
Kolik bude kol a kdy plánujete výběrové řízení ukončit?
Kdy potřebujete, aby nový člověk na pozici nastoupil?
Zapomněli jste na něco? Máte jedinečnou šanci se laskavě připomenout e-mailem. Doplňující otázky určitě nikoho neurazí, ba naopak. Zaměstnavatel tak pozná, že vám na dané pozici opravdu záleží. A pokud se přece jen odpovědi nedočkáte, budete mít jasno, že práce tady postrádá smysl.
Chcete hledat práci beze stresu? Mrkněte na přehledný návod, jak se připravit na pracovní pohovor.
APROFES, s.r.o.
Kounicova 284/39
602 00 Brno
IČ: 26887444
DIČ: CZ26887444
Zapsaná v OR vedeným Krajským soudem v Brně pod sp. zn. C 43477
brno@aprofes.cz
Tel: +420 736 642 774
Tel: +420 603 456 779