Řešit HR v době krize může být pozdě

16.4.2019

S jakými kartami hrají politici?

Podle statistik světová ekonomika funguje v cyklech a nyní dosáhla vrcholu, po kterém přijde pozvolný sestup. Existují ale aspekty světové politiky, které sestup mohou proměnit v pád a vyvolat tak ekonomickou krizi podobnou té v roce 2009.

Za prvé tu máme nevyzpytatelného prvního muže planety, Donalda Trumpa. Jeho nápad postavit hraniční zeď na jihu USA zahýbal s finančním trhem už koncem roku 2018. Trvá napětí mezi Čínou, USA a některými dalšími státy. A jako poslední je tu stále nevyřešená otázka brexitu, který už vedl k poklesu ceny libry.

Tohle všechno jsou tzv. šedé labutě, karty, které můžou být ve hře. Každá firma by ale měla počítat s tím, že období růstu nebude trvat věčně. Jak by se na krizi měli připravit personalisté? Je jediným způsobem zeštíhlení nákladů propouštění zaměstnanců?

 

Investujte do executive search a talent managementu

Už Tomáš Baťa říkal, že jedinou cestou k udržení firmy v době krize je vzdělávání a rozvoj talentovaných zaměstnanců. A měl pravdu, díky jeho strategii, kterou dnes nazýváme talent management, vyšly Baťovy závody z první světové ekonomické krize dokonce s obchodním úspěchem.

Talent management se ale netýká jen náboru vhodných pracovníků, kteří oplývají kreativitou, jsou cílevědomí a mají další pozitivní vlastnosti. I v době krize byste měli investovat do jejich vzdělávání a motivovat je k práci, jinak mohou právě díky stresu z propadu zisků firmy vyhořet. Zbytečným šetřením se tak připravíte o možnost nastartování růstu firmy už během krize. Talent management můžete aplikovat i na běžné zaměstnance. Jejich počty se během špatných období sníží, ale o to víc by se HR oddělení měla snažit najít a rozvíjet skryté kvality stávajících zaměstnanců, třeba pomocí zachování vzdělávacích aktivit (rozvoj hard i soft skills).

 

Vsaďte na outsourcing

Dalším krokem, který vás úspěšně provede krizí, je využít outsourcing. Outsourcujte všechno, co aktuálně nechcete nebo nejste schopni řešit zcela profesionálně. Často se takto řeší právní služby nebo účetnictví. Externího pracovníka si ale můžete najmout právě i na výše zmíněný headhunting nebo na celý HR marketing. Externista bude mít na vaši firmu nezaujatý pohled a snáze odhalí, kde může nábor talentovaného pracovníka pomoci firmě zvýšit zisky.

 

Jak se říká, štěstí přeje připraveným. Možná se vám zatím prognózy ekonomů zdají příliš černé. Ale začlenit do týmu víc kreativních pracovníků se vám vyplatí vždycky.

 


Štítky: Personalistika

Sídlo firmy

APROFES, s.r.o.
Kounicova 284/39
602 00 Brno
IČ: 26887444
DIČ: CZ26887444

Zapsaná v OR vedeným Krajským soudem v Brně pod sp. zn. C 43477

 

brno@aprofes.cz
Tel: +420 736 642 774
Tel: +420 603 456 779

+420 603 456 779