Mezinárodní týmy: Kulturní bariéry a efektivní komunikace

6.9.2024

Ráno se připojíte na Zoom. Místo obvyklého ‚‚Ahoj, jak se máte?‘‘ slyšíte ‚‚Buenos días!‘‘, ‚‚Guten Morgen!‘‘ nebo ‚‚早上好!‘‘. A vy se snažíte udržet úsměv, zatímco v hlavě si říkáte: ‚‚Co sakra teď udělám?‘‘ Vítejte ve světě mezinárodních týmů, kde každé slovo může být past a každé gesto minové pole. Jste si jistí, že to zvládnete?

 

Kulturní bariéry – co to vlastně je?

‚‚Kulturní bariéry‘‘ zní jako něco, co byste probírali na kurzu pro mezilidské vztahy. Ale ve skutečnosti je to mnohem horší. Je to ten moment, kdy zjistíte, že si kolega myslí, že váš vtip o pondělním ránu byl osobní útok. Co s tím? Tady jsou některé problémy, na které se můžete těšit:

 

  • Jazyková bariéra: Není to jen o tom, že neznáte cizí jazyk, ale i o tom, jak se používá. Myslíte si, že angličtina je univerzální? Omyl! ‚‚I'll get back to you soon‘‘ může znamenat za chvíli, zítra, nebo taky nikdy.

  • Nonverbální komunikace: V jedné kultuře zdvižené obočí znamená překvapení, v jiné výzvu na pěstní souboj. Skvělý začátek pracovního dne, že?

  • Pracovní styl: Někde je běžné pracovat do noci, jinde si dají v pět večer nohy nahoru. Jak sladíte tyhle harmonogramy? Většinou těžce.

  • Hierarchie a autorita: Co je pro jednoho kolegu normální, může být pro druhého urážlivé. Věděli jste, že ve Skandinávii se šéfovi neříká pane? No, teď už to víte.

 

Efektivní komunikace: Jak na to?

Lze vůbec najít společnou řeč a vytvořit pracovní prostředí, které podporuje efektivní komunikaci? Krátká odpověď: Možná. Dlouhá odpověď: Budete se muset hodně snažit a stejně budete občas tápat. Ale nevěšte hlavu, máme pro vás pár rad, které vás mohou zachránit:

 

  1. Mluvte jasně a jednoduše: Nejste na poetické soutěži. Krátké věty, jednoduchá slova. Žádné složité obraty, které znají jen rodilí mluvčí. ‚‚It's raining cats and dogs‘‘? Ne, radši ne.

  2. Ověřujte pochopení: ‚‚Ano‘‘ neznamená vždycky ‚‚rozumím‘‘. Zkuste se ujistit, že vaši kolegové skutečně pochopili, co po nich chcete. Zeptejte se: ‚‚Jak byste to udělali vy?‘‘ Tím zajistíte, že všichni rozumí vašim pokynům a efektivní komunikace je na správné cestě.

  3. Buďte trpěliví: Ano, možná si myslíte, že máte na všechno odpověď hned, ale vaši kolegové si mohou dát na čas. A to není proto, že by byli hloupí. Oni jen přemýšlejí jinak než vy.

  4. Respektujte odlišnosti: Nejen že byste je měli tolerovat, ale měli byste je využít ve svůj prospěch. Víte, jaký poklad máte v rukou? Tolik různých pohledů na věc, tolik kreativních řešení. Tak je neignorujte. Efektivní komunikace znamená nejen tolerovat, ale i oceňovat odlišnosti.

  5. Pravidelné schůzky: Pokud se nebudete vídat pravidelně, váš tým se rozpadne dřív, než si stihnete všimnout. Nastavte si pravidelné schůzky a nechte všechny, aby promluvili.



Virtuální týmy – je to horší, než si myslíte

Myslíte si, že je těžké pracovat v mezinárodním týmu? Zkuste si přidat vzdálenost a časové zóny. Virtuální týmy jsou noční můrou každého HR pracovníka. Ale nebojte, není to nemožné. Jen se připravte na:

 

  • Asynchronní komunikaci: Email je váš nový nejlepší přítel. Jen nečekejte okamžité odpovědi. Až zjistíte, že váš email neviděl nikdo celou noc, protože kolega spal, pochopíte.

  • Technické problémy: Internet v Brazílii není stejný jako v Německu. Připravte se na výpadky, zpoždění a nervy na pochodu.

  • Časové zóny: Pokud jste si mysleli, že 8:00 ráno je pro všechny stejný čas, pak vás čeká překvapení. Někteří kolegové se teprve probouzí, jiní už mají po obědě.

  • Izolace: Home office zní super, dokud si neuvědomíte, že jste sami a začnete mluvit s kaktusem na stole. Udržujte kontakt, i kdyby to bylo jen virtuálně.

 

Takže, co teď?

Jste připraveni čelit výzvám mezinárodního a virtuálního týmu? Ne? Tak to je dobře. Protože kdybyste si mysleli, že to zvládnete bez problémů, brzo byste narazili. Ale nebojte se, když budete mít otevřenou mysl, chuť se učit a trochu toho smyslu pro humor, zvládnete to. A jestli se něco pokazí? Aspoň budete mít skvělý příběh na další firemní párty.

 

Stojí to vůbec za to?

Ptáte se, proč se vůbec trápit s mezinárodními a virtuálními týmy? Odpověď je jednoduchá: Když překonáte všechny ty kulturní bariéry a technologické problémy, získáte něco mnohem cennějšího – tým, který je nejen rozmanitý, ale také silný a inovativní. A to je k nezaplacení.

 

Tak co, jdete do toho?

Pokud potřebujete pomoc s řízením mezinárodních a virtuálních týmů a hledáte způsoby, jak dosáhnout efektivní komunikace, jsme tady pro vás.

 

Domluvme si schůzku a probereme, jak z vás udělat hvězdu mezinárodního HR světa.

Zanechte kontaktní údaje a návrh termínu setkání. Do 24 hodin vás budeme kontaktovat.


Štítky: Personalistika

Sídlo firmy

APROFES, s.r.o.
Kounicova 284/39
602 00 Brno
IČ: 26887444
DIČ: CZ26887444

Zapsaná v OR vedeným Krajským soudem v Brně pod sp. zn. C 43477

 

brno@aprofes.cz
Tel: +420 736 642 774
Tel: +420 603 456 779

+420 603 456 779