Na pracovní výkon má kromě dalších kritérií velmi zásadní vliv typ pracantovy osobnosti - tedy zda je introvert či extrovert. Západní kultura nás sice vychovává už od základní školy k týmové práci a adoruje extroverzi, přitom za velkou spoustou vědeckých objevů, převratných myšlenek v IT branži i uměleckých počinů stojí právě introverti.
Když v dnešní personalisticky napjaté době uvažujete, čím vším udělat pro své zaměstnance svou firmu fajn místem na práci, aby neodešli ke konkurenci, může být zajímavé zohledňovat i tento fakt. Vezměte si na pomoc testy osobnosti zaměstnanců.
Pro pořádek je dobré ujasnit pojmy a dojmy, i když asi každý už něco o dvou světech introverze vs. extroverze slyšel. Nejsou to dva znepřátelené tábory brojící proti sobě, jen zástupci obou z nich čerpají životní energii z rozdílných světů.
EXTROVERT | INTROVERT |
|
|
Slavní introverti? Lidé všech možných profesí.
Bill Gates, Carl Gustav Jung, Steve Wozniak,
Albert Einstein, Warren Buffet, Petr Kellner...
Extrovertů je mezi námi většina. Nejčastěji se uvádí, že tvoří 70 - 75% populace, takže na introverty zbývá 25 - 30%. Podobný poměr sil čekejte i mezi svými zaměstnanci. Proč je to důležité na pracovním kolbišti zohledňovat? Důvodů je mnoho a jako personalistovi nebo vedoucímu vám to může v mnoha ohledech usnadnit řešení některých ožehavých chvilek. Například?
Velký průlom v akceptování "divnosti" introvertů
znamenala kniha Susan Cain "Ticho - síla introvertů
ve světě, který nikdy nepřestává mluvit". Kniha se
stala bestsellerem a autorka (introvertka do morku kostí)
celebritou.
Otestujte pracovní způsobilost a pracovní výkon nových kandidátů i stávajících zaměstnanců. Odhalte jejich silné stránky, podpořte je a využijte jejich potenciálu ve prospěch firmy.
Otestujte své zaměstnancePřizpůsobte pracovní prostředí i těm svým zaměstnancům, kteří jsou introverti, přestože statisticky tvoří i ve vaší firmě "jen" třetinu. Vlastně stačí zázračně jednoduchá opatření, co nic nestojí. Byl by hřích přijít o zapracované lidi a odborníky, když nábor zaměstnanců je v dnešních dnech tak náročná disciplína.
Institute of Personality Assessment and Research
v letech mezi 1956 a 1962 došel na základě výzkumu
k závěru, že opravdu kreativní lidé tendují k introverzi.
Umíte jako pokroková firma využívat rozdílů v osobnosti zaměstnanců ve svůj prospěch a docenit význam psychotestů? Pak se u vás introvertní zaměstnanci budou cítit jak zlaté rybky ve vodě a ani je nenapadne jít o zaměstnavatele dál. Bývají to loajální pracanti (a jak víme, nemají rádi změny)!
APROFES, s.r.o.
Kounicova 284/39
602 00 Brno
IČ: 26887444
DIČ: CZ26887444
Zapsaná v OR vedeným Krajským soudem v Brně pod sp. zn. C 43477
brno@aprofes.cz
Tel: +420 736 642 774
Tel: +420 603 456 779