Pohovor je nejpoužívanější, a je-li dobře připraven i prováděn, pak i nejlepší metodou výběru pracovníků. Úkolem je zjistit prostřednictvím pohovoru dodatečné informace o uchazeči, jeho očekáváních a pracovních cílech, posoudit jeho osobnost a povahové rysy. Na základě získaných informací pak zhodnotíte, zda se jedná o vhodnou osobu na obsazovanou pozici.
Jiný úhel pohledu, pohovor vnímá jako možnost poskytnutí informací o firmě a nabízeném pracovním místě. Existuje mnoho typů pohovorů, proto je na místě zvážit, který z nich je vhodný pro vaši řešenou pozici.
Panel posuzovatelů představuje skupinu osob, v menší firmě většinou složenou z majitele či nejvyššího vedení, bezprostředního nadřízeného potenciálního uchazeče, případně experta na danou oblast. U osob na vedoucích pozicích je vhodné přizvat i psychologa.
Jde o několik po sobě jdoucích pohovorů mezi čtyřma očima. Všichni posuzovatelé se následně setkají a konzultují své poznatky.
Nečekejte, že se situace na trhu práce v krátkodobém horizontu zlepší. Naopak. Plánované oživení ekonomiky ji ještě přiostří. Proto se opřete do náborového procesu už dnes.
Potřebuji lidi do týmuPohovor je plánovaný, řízený a kontrolovaný tak, aby jste dosáhli hlavního hlavního cíle – získání věrohodných a pokud možno komplexních informací o potenciálním kandidátovi.
Pro tento typ pohovoru si předem připravte seznam otázek, včetně jejich pořadí. Odpovědi pečlivě sledujte a zaznamenávejte. Všem uchazečům pokládejte stejné otázky a to ve stejném pořadí. Každé otázce věnujte stejný čas. Vyhodnocení provádějte za pomocí předem připravených modelových odpovědí.
Nevýhody
Tento pohovor trvá přibližně půl hodiny. Nedefinujte obsah otázek. Užívejte spíše otevřené otázky. Směr rozhovoru vyplyne z okamžité situace, která při rozhovoru vznikne. Přestože nemáte určený přesný průběh pohovoru, vždy zachovejte jeho formálnost a serióznost.
Pod neformálním nestrukturovaným pohovorem si můžete představit příjemné uvolněné popovídání. Využívají ho spíše malé podniky s malým kolektivem a domáckou atmosférou. Rozhovor začínejte všeobecnými otázkami, které kandidát bez větších problémů zodpoví. Uchazeče povzbuďte, ať se ptá na vše, co ho zajímá.
Jedná se o nejčastěji využívaný typ pohovoru. Předem si stanovte otázky a strukturu pohovoru. V průběhu pohovoru reagujte na obsah odpovědí a doptávejte se na to, co vás zajímá. Tato metoda vám umožní získat informace, které potřebujete vědět, rozpoznat některé charakterové vlastnosti uchazeče a zjistit, jak reaguje na nepřipravené dotazování.
APROFES, s.r.o.
Kounicova 284/39
602 00 Brno
IČ: 26887444
DIČ: CZ26887444
Zapsaná v OR vedeným Krajským soudem v Brně pod sp. zn. C 43477
brno@aprofes.cz
Tel: +420 736 642 774
Tel: +420 603 456 779