Sociální sítě a jejich všestranné využití jsou logickým vyvrcholením stále se zlepšujících technologií a dnešního zrychleného způsobu života. Využívají je všichni. Od studentů, kteří si zde vyměňují informace většinou zábavního typu, přes lidi ve středním věku, po firmy, které se na sociálních sítích nejen prezentují, ale také obchodují. Jak jste na tom vy? Dokážete využít sociální sítě ke své práci?
Na sociální sítě jsou informace vkládány samotnými uživateli zcela dobrovolně a často také bez jejich vědomí. Poskytují tak ohromný kapitál, se kterým dokáže dobrý HR pracovník udělat zázraky. Proč? Můžete oslovit i ty kandidáty, kteří možná ani v tuto chvíli neví, že bych chtěli změnit práci. Můžete získat kontakty, reference na kandidáta, sledovat jeho společenské chování. Je jen na vás, jak dokážete tohoto potenciálu využít.
Na sociálních sítích narazíte na 2 typy uchazečů. Aktivní a pasivní. Aktivní uchazeč bude odpovídat na inzerci, bude mít aktualizovaný životopis. Těchto je tam celých 20%. Na druhou stranu pasivní uchazeč práci nehledá. Je možná spokojený, možná nespokojený zaměstnanec jiné společnosti. V tuto chvíli není ve fázi, kdy by práci aktivně hledal. Jeho CV není „vyšperkované“, mnohdy není doplněno o aktuální data. Právě tito „uchazeči“ představují zbylých 80% trhu.
Každá sociální síť má své specifikum. Česká mutace profesionální sociální sítě LinkedIn má přes 300 000 uživatelů, Facebook pak přes 1 miliardu. Než začněte hledat, přemýšlejte koho chcete najít. Zde jsou současné možnosti sociálních sítí, ve kterých můžete „lovit své ryby“.
Nevhodnou volbou klíčových slov a způsobu vyhledávání jste schopni oslovit max 20-30% z trhu. Uvědomte si, že hledáte nejen mezi aktivními uchazeči. Nespoléhejte na to, že člověk, který práci nehledá bude mít detailně propracovaný profil. Zkoušejte různé kombinace, hledejte podle zkušeností, znalostí, ale také podle firmy, ve které může pracovat, školy, kde mohl váš ideální kandidát studovat.
Nečekejte, že se situace na trhu práce v krátkodobém horizontu zlepší. Naopak. Plánované oživení ekonomiky ji ještě přiostří. Proto se opřete do náborového procesu už dnes.
Potřebuji lidi do týmuKaždá sociální síť nabízí balíčky placených služeb. Zvažte, zda je potřebujete. Vše lze dělat chytře a levně!
Cesta k úspěchu a efektivnímu vyhledávání pomocí sociálních sítí může být dlouhá a trnitá. Už jen samotné vybudování sítě kontaktů trvá měsíce. Při správném používání ale můžete oslovit mnoho odborníků, kteří práci aktivně nehledají, ale změnu zvažují.
V dnešní době je již prezentace na LinkedInu a ostatních sociálních sítí samozřejmostí. Starejte se o svůj profil, aktualizujte ho. Věnujte vaší prezentaci zvýšenou pozornost, ať už z pozice firmy, personalisty či soukromé osoby.
Některé firmy využívají např. Facebook jako svůj intranet. Vytvoří si svůj účet, a mezi „přátele“ pustí jen své zaměstnance. Kromě praktičnosti v řešení vnitrofiremní komunikace tento způsob také zlepšuje vztahy mezi zaměstnanci, posouvá jejich vztah na určitou „osobnější“ úroveň a zvyšuje jejich loajálnost vůči firmě.
APROFES, s.r.o.
Kounicova 284/39
602 00 Brno
IČ: 26887444
DIČ: CZ26887444
Zapsaná v OR vedeným Krajským soudem v Brně pod sp. zn. C 43477
brno@aprofes.cz
Tel: +420 736 642 774
Tel: +420 603 456 779