6 tipů pro výběr vhodného obchodníka

8.2.2015

Vybudovat stabilní obchodní tým je věc nelehká. Právě obchodníci obsazují první příčky nejpoptávanějších pozic na trhu práce. Řadí se zároveň mezi profese, vykazující vysokou míru fluktuace. Nenechte se balamutit a vyberte toho nejvhodnějšího obchodníka pro svou společnost.

Nastavte kompetenční model

Co od nového člena týmu očekáváte? To je první krok k zamyšlení před zahájením výběrového řízení. Využijte osvědčenou metodu tzv. Kompetenční model, který určuje jakými způsoby práce (tedy jakými kompetencemi) lze dosáhnout požadovaného výkonu (např. splnění plánu). V ideální případě obsahuje kompetenční model dovednosti, využívané v každodenní praxi.

Mentor klíčem k úspěchu

Poskytněte novému obchodníkovi plnou podporu mentora (šéfa, kolegy), osoby, se kterou je v kontaktu v prvních týdnech. Má klíčový vliv na jeho motivaci a úspěšnost. Myslete na to, často je právě tato klíčová role podceňována.

 

 

 

Charakterový čtyřlístek

Hledáte-li dobrého obchodníka pro svou firmu, pátrejte již od prvního setkání po těchto čtyřech základních charakteristikách. Ať čtyřlístek následných charakterových vlastností přinese štěstí vašemu obchodnímu týmu a následně celé společnosti.

  • Komunikativnost - Komunikativnost a schopnost navazovat kontakt s osobami patří mezi základní vlastnosti dobrého obchodníka. Musí se jednat o osobu, pro kterou jsou nové a neočekávané situace výzvou, nikoliv postrachem.
  • Sebereprezentace - Obchodník neprezentuje jen sebe, ale celý svůj tým a organizaci. Myslete na to při jeho výběru.
  • Empatie - Partner v jednání s obchodníkem musí nabýt pocitu, že jeho názory jsou důležité, že je pochopen, a že právě obchodník mu může pomoci vyřešit jeho problémy. Pouze za takových podmínek bude obchodník schopen se dostat dále.
  • Cílevědomost - Schopnost efektivního překonávání překážek se zaměřením na dosažení vytyčeného cíle je nepostradatelná vlastnost obchodníka. Sledujte, zda je uchazeč ve svém projevu strukturovaný, dostatečně vytrvalý a přesvědčivý.

 

6 tipů pro výběr obchodníka

  1. Nepospíchejte! Dejte si na výběru záležet. Snížíte tím pravděpodobnost přijetí nevhodného uchazeče.
  2. Již první telefonický hovor vám řekne o uchazeči mnohé. Pro poznání charakteristik použijte psychodiagnostické či jiné testy dle požadavků výběrového řízení.
  3. Otestujte si uchazeče na modelových příkladech vycházejících ze skutečných situací.
  4. Pátrejte v minulosti. Připravte si behaviorální pohovor zaměřený na situace, které uchazeč zažil v minulosti. Uchazeč v nich projeví svou emoční stabilitu, rozhodnost i způsoby řešení situací.
  5. Žádejte o reference, pokud si nejste jisti. Už jen ochota poskytnout jména pro referenci vám napoví, zda vám uchazeč něco ze své profesní minulosti nezatajil.
  6. Ten nejlepší se většinou sám nepřihlásí. Buďte proto aktivní ve vyhledávání a oslovování.
 

Potřebujete pomocnou ruku při náboru? Napište nám.

Zanechte kontaktní údaje a návrh termínu setkání. Do 24 hodin vás budeme kontaktovat.

Sídlo firmy

APROFES, s.r.o.
Kounicova 284/39
602 00 Brno
IČ: 26887444
DIČ: CZ26887444

Zapsaná v OR vedeným Krajským soudem v Brně pod sp. zn. C 43477

 

brno@aprofes.cz
Tel: +420 736 642 774
Tel: +420 603 456 779

+420 603 456 779