Jako personalista vedete jeden pracovní pohovor za druhým nebo se jich účastníte v tandemu s manažery, kteří si vybírají své budoucí pracanty do týmu. Automaticky se očekává, že víte o vedení interview první poslední.
Jste znalci psychologie, máte v malíku etiketu dle Špačka i Gutha-Jarkovského, máte v repertoáru veškerá ekonomická data za celou dobu existence vaší společnosti a rozumíte detailům i těch nejodbornějších pozic ve firmě...
Pracovní svět zkrátka předpokládá, že jste Nelson Mandela zkřížený s Elonem Muskem a Ratkinem Honzákem. Ustát s pevnými nervy a klidnou myslí nejrůznější typy lidí, které zažijete na pracovním pohovoru, není přitom vůbec snadné. Máme pro vás pár bodů pro inspiraci, ať v tom nejste sami.
Způsob recruitmentu zásadně přispívá k employer brandingu, tj. vaší pověsti coby zaměstnavatele na trhu práce. I to, jaký u vás lidé zažijí pracovní pohovor, zásadně přispívá k vaší zaměstnavatelské pověsti. Lidé totiž rádi o průběhu svého interview vyprávějí. Co by u vás během pracovního povoru uchazeči tedy měli a co naopak neměli zažít?
Výběr kandidátů na základě nejmodernějších metod vám ušetří čas i peníze.
POMŮŽEME VÁM S RECRUTIMENTEM
1. Uvítání chlebem a solí
Vaše recepční nenabízí skývu firemního chleba k zakousnutí, přesto by se lidé u vás hned ze startu měli cítit vítaní a mít z firmy dobrý pocit. I tento “vstupní” personál by měl být na úrovni. Nechovat se k čekajícímu uchazeči jako k neviditelnému a už vůbec by uchazeč neměl být svědkem vzrušeného dialogu paní z recepce s místní ostrahou typu “jak je ta manažerka ze třetího nafoukaná jepice”. Zato by na recepci nebo sekretariátu měli bez prodlení kandidátovi poskytnout pomocnou ruku a zajistit, že se snadno dostane na místo konání pohovoru.
2. Atmosféra vaší firmy - plná kyslíku či dusíku?
Ze svých HR zkušeností víte, že lidé si všímají i naprostých drobností. Nechejte tyto drobnosti hovořit ve svůj prospěch, prokážou vám velkou službu. Proveďte osvětu zaměstnanců - i oni by měli vědět, jak se k uchazečům v prostorách firmy chovat (ostatně sami na sobě zažili situaci, když přicházeli na výběrový pohovor). To, že uchazeče pozdraví nebo mu nabídnou pomoc, když hledá tu správnou kancelář, svědčí to o pozitivní atmosféře a srdečnosti vaší firmy.
3. Místo pro pohovor? Jen ne šedá špeluňka bez oken
Místo pro pohovor volte vědomě a pečlivě. Pokud uchazeč po cestě k zasedací místnosti, kde se má pohovor odehrát, prochází kolem rozházených krabic s kancelářským materiálem nebo kuchyňky zaskládané špinavými hrnky, příliš dobrý pocit z toho mít nebude. Pokud ho naopak provedete kolem příjemných odpočívacích zón s udržovanou zelení a uvedete ho do pěkné místnosti s přirozeným světlem, získá uchazeč z pracovního prostředí pozitivní dojem. Tady by chtěl pracovat!
Nechejte ho nahlédnout do kanceláří. Nemáte útulné kanceláře? I open space může být vstřícný, pokud mu vládnou barvy a zdravé květiny. Pokud chcete do světa vysílat informaci, že u vás panují neformální vztahy, pak nechejte otevřenou kancelář i vy - ať na vás nemusí klepat jak na nedobytnou ordinaci nebo kancelář úřadu práce.
4. Všichni jsou si rovni, i když někteří jsou si rovnější…
Lidé na pracovním pohovoru by si u vás neměli připadat jako podřízení, méněcenní, žadonící. Vždyť jste možná budoucí kolegové, zaměstnanci jedné firmy. Už na pohovoru se chtějí cítit jako partneři, ne jako školáci u zástupce ředitele. Nenechejte uchazeče čekat - vážíte si přece nejen svého, ale i jeho času. Nabídněte mu nápoj - hodně lidí uklidní, když mají možnost svlažit při mluvení vyprahlé hrdlo.
5. Trapné otázky aneb Na tohle se neptejte
V jednom nábytkářském řetězci kladl brněnský personalista uchazečům otázku “Jakou větu byste si napsali na svůj náhrobní kámen?” Chtěl být originální, ovšem výsledkem byli rozčarovaní, mnohdy přímo šokovaní a znechucení uchazeči. Stejně tak nevhodné jsou příliš osobní nebo genderově sporné dotazy (na počet dětí atp.)
Při konkrétních dotazech na uchazeče vám jde sice o zjištění jeho pohotovosti atd., kandidátům však často připadají “originální” otázky jenom trapné. Existují žebříčky trapnosti otázek personalistů a mezi ty opravdu top patří prý například:
“Na tuto pozici se hlásí mnoho kandidátů - v čem jste lepší než oni?”
“Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?”
“Kde se vidíte za 5 let?”
Pracovní pohovor prostě není policejní výslech ani terapeutické sezení. Lidé už sice v korporátním světě zažili mnohé, ale neznamená to, že jsou z toho nadšení. Odlište se pozitivně od těchto personalistických klišé a mile je překvapte! Odpověď na “Jaká je vaše největší slabina” vám o uchazečovi stejně mnoho neřekne - nejspíš už na to v minulosti odpovídal a o jeho pohotovosti se tedy mnoho nedozvíte.
A nezapomínejte, že v současné situaci na trhu práce je to uchazeč, který si vybírá, kterou firmu upřednostní a pro kterou bude „dýchat“. Někteří majitelé či personalisté mají stále pocit, že za branami jsou desátky dalších lidí, kteří hledají práci a podle toho se pak chovají i při pohovoru a při podávání zpětné vazby kandidátům.
Staňte se hvězdou na nebi personalistů. Poradíme vám, jak na to.
PŘITÁHNĚTE A ZÍSKEJTE TY NEJLEPŠÍ ZAMĚSTNANCE DO FIRMYNavázat kontakt, hodit uchazeče od pohody. Tj. získat díky tomu upřímné, kreativní odpovědi, dozvědět se, jaký opravdu je, když se nachází ve své komfortní zóně. “Jel jste k nám autem nebo MHD - a co vás na cestování autem/MHD baví?”
Otestujte motivaci uchazeče - je to zapálený kandidát nebo chce “jen práci”, aby měl z čeho splácet hypotéku? Výhradně finanční motivace totiž znamená, že vám člověk snáze odejde jinam. “Jak se vám tato pozice hodí do vašich kariérních plánů?” nebo “Který bod v inzerátu na toto místo vás nejvíc zaujal?”
Vytáhněte z uchazeče informace o jeho výkonu v předchozím zaměstnání, chcete přece do své party pracanta a srdcaře. “Vzpomenete si na nějakou opravdu těžkou překážku ve svém posledním zaměstnání?” / “Jak jste ji řešil / řešil byste ji dnes jinak?”
Otestujte, jak dobře se kandidát na pohovor připravil, jak moc mu o místo jde. Dejte mu prostor, ať se zeptá na něco on vás. Pokud svou šanci nevyužije, pomozte mu. “Jak se vám líbí naše náborová kampaň - připadal vám inzerát, na který jste se přihlásil, vtipný?”nebo “Co si myslíte o naší aktuální reklamní kampani?” / “Akorát máme po stěhování - jak se vám líbí naše nové prostory?”
A můžete zařadit i tu netradiční otázku…
APROFES, s.r.o.
Kounicova 284/39
602 00 Brno
IČ: 26887444
DIČ: CZ26887444
Zapsaná v OR vedeným Krajským soudem v Brně pod sp. zn. C 43477
brno@aprofes.cz
Tel: +420 736 642 774
Tel: +420 603 456 779