Korektní recruitment: Na tyto otázky při pohovoru zapomeňte

26.3.2023

Cílem každého pracovního pohovoru je zjistit o uchazeči maximální množství relevantních informací. Slovo relevantní je v náboru opravdu důležité. Stále slýcháváme otřepaná náborová klišé, otázky, které jsou kladeny napříč pozicemi a firmami už mnoho let. V tom lepším případě jsou to otázky zcela zbytečné a v konečném důsledku vám o kvalitách uchazeče nic neřeknou, jindy však mohou zavánět diskriminací v různých podobách. Které otázky jsou na pohovoru tabu a jako zkušení personalisté byste se jim měli obloukem vyhnout?

Recruitment s citem

Je normální, že jsou lidé na pracovních pohovorech nervózní. To byste jim měli odpustit. Vaším úkolem je nastolit příjemnou a respektující atmosféru, aby se u vás kandidáti cítili dobře a aby i po skončení výběrového řízení u vás chtěli pracovat. Personalisté se většinou ptají na více obecná témata a pokládají otázky, které odhalí osobnost uchazeče. Jestliže se pohovoru účastní i budoucí nadřízený, odbornější otázky z praxe pokládá většinou on.

Ptejte se konkrétně

Udělejte celý proces náboru co nejkonkrétnější. Už při sestavování inzerátu se snažte zapracovat pouze relevantní požadavky na kandidáta (opravdu potřebujete angličtinu na úrovni C1 a aktivního řidiče?), dále popište konkrétní úkoly, které pozice obnáší. 

To stejné na pohovoru. Nemusíte se ptát stále dokola na ty stejné obecné věci. Vždy mějte před očima člověka na dané pozici — co musí umět? Jaké má mít vlastnosti, aby dobře zvládal svoji agendu? Podle toho přizpůsobte své otázky.

Zakázané ovoce

Jsou věci, na které by se na pohovoru nikdo ptát neměl. Ani vy, ani zodpovědný manažer. Uchazeč na ně nemá povinnost odpovídat. Pamatujte na to, že by firma měla sbírat jen ty informace, které souvisejí s danou pracovní pozicí nebo jsou nutné pro uzavření pracovní smlouvy. 

Které dotazy jsou tabu? Jedná se například o otázky osobního charakteru, diskriminační a ty nadmíru nepříjemné. I když vás opravdu zajímá, jak to má uchazečka s hlídáním dětí, nevhodnými otázkami docílíte jediného — uchazeč se vmžiku porozhlédne jinde.

Příklady otázek, které by neměly padnout

  • Kolik máte dětí?

  • Plánujete v blízké době otěhotnět / odejít na mateřskou?

  • Jakou máte sexuální orientaci?

  • Jste věřící?

  • Býváte často nemocný/nemocná?

  • Máte přízvuk, odkud pocházíte?

  • Koho volíte?

  • Kolik vám je let?

  • Jste kuřák/kuřačka?

  • Jste ženatý/vdaná?

  • Jak máte zajištěné hlídání, když děti onemocní?

Můžete na to jít od lesa

Pokud jsou pro vás některé z výše zmíněných otázek opravdu důležité, platí, že se i na tyto extra citlivé věci můžete zeptat šikovně. Je to ale na pomezí etiky, takže si nejprve zvažte, zda to není proti srsti vašemu přesvědčení a vaší firemní kultuře.

 

Otázka na děti může znít následovně: „Máme firemní školku, využil/a byste jejích služeb?“

 

V době, kdy je na pracovním trhu málo volných talentů, byste měli na kvalitní recruitment myslet víc než kdy dřív. Dnes si z nabídek vybírá spíš kandidát než zaměstnavatel. Byla by škoda přijít o šikovné uchazeče jenom proto, že jste nedokázali udržet svou zvědavost na uzdě.



Chcete zvládnout recruitment na jedničku, ale vázne vám to interně? Ozvěte se nám, nábor schopných lidí je naše parketa.

Vybereme vám toho pravého zaměstnance

Zanechte kontaktní údaje a návrh termínu setkání. Do 24 hodin vás budeme kontaktovat.

Sídlo firmy

APROFES, s.r.o.
Kounicova 284/39
602 00 Brno
IČ: 26887444
DIČ: CZ26887444

Zapsaná v OR vedeným Krajským soudem v Brně pod sp. zn. C 43477

 

brno@aprofes.cz
Tel: +420 736 642 774
Tel: +420 603 456 779

+420 603 456 779