Generace Z je v tuto chvíli neprobádaný druh. Vykazuje známky velkého sebevědomí a informovanosti. Nebojí se prosadit vlastní názor. Žije v online světě, hranice pro něj již neexistují. Inspiruje se napříč kontinenty a nastavuje si svůj žebříček hodnot, ve kterém peníze rozhodně nestojí na prvním místě.
Individualismus, velká rozmanitost osobností, specifické nároky. To čeká na zaměstnavatele, kteří loví na trhu “Zet”. Nedostatek kvalitních uchazečů dělá z pracovního trhu silně konkurenční prostředí. Když už zvládnete najít vhodného kandidáta a uzavřete s ním smlouvu, vaše práce teprve začíná. Konkurence láká, nabízí, přetahuje…. A vy musíte tasit nejlepší zbraně, abyste si svého zaměstnance udrželi.
Generace Z je možností home office, sick days a rozvolněné pracovní doby přímo nadšená. Nikoliv proto, aby se vyhýbali práci nebo marnotratně utráceli čas za branami firmy. Právě naopak. Jsou zvyklí využít každou chvilku jejich dne – a vyhovuje jim, pokud si sami zvolí, kdy k práci "zasednou".
Generace Z se v současné době nachází na vysokých školách. Jsou svobodní, přímí, vyjadřují své názory. Obvykle neslyší na direktivní jednání. Preferují stanoviska a dohody, které vznikají respektem k názoru všech zúčastněných.
Nebojte se jich zeptat na vlastní názor. Budete pravděpodobně mile překvapení – dokáží stručně vystihnout myšlenku a nebojí se inovací. Naučily je tomu právě technologie, respektive omezení jejich užití – na Twitteru můžete pro jednu zprávu použít maximálně 140 znaků a facebookový status delší než tři řádky nikdo nečte. Tedy stručně a k věci.
Generace Z je na rozdíl od předchůdců X a Y zvyklá na ohromný přísun informací. Dokáží je vstřebat, necítí se zahlcení. Zaujměte je nabídkou dalšího vzdělání, rozšiřujte jejich obzory.
Věřte, že mnoho z nich upřednostní zajímavou práci s možností růstu před rutinou s lepším finančním ohodnocením.
Máte zaměstnance, kteří plní v klidu a beze spěchu jednotlivá zadání a neptají se po celku? Tuto vlastnost byste u internetové generace hledali marně. Jejich motivací je výsledek a to nejlépe takový, který jim samotným dává smysl. Nemusíte zrovna prozrazovat firemní strategii. Skvělou metou pro ně bude dílčí úspěch firmy nebo rozšíření prosperity. Je pro ně zkrátka důležité vědět, proč se věci dějí.
Nečekejte, že se situace na trhu práce v krátkodobém horizontu zlepší. Naopak. Plánované oživení ekonomiky ji ještě přiostří. Proto se opřete do náborového procesu už dnes.
Potřebuji lidi do týmuJiž v článku Zapomeňte na klasiku, generace Zet na ni neslyší jsme zmínili pracovní prostředí, které internetové generaci vyhovuje. Vše se točí kolem pohodlí, vzdušnosti, barev a hry. Co nejlepší technologie a rychlé připojení pro plynulé přechody mezi realitou a virtuálním světem. Zábava a práce v jednom. Investujte do změny. I pouhá úprava kancelářských prostor vnese do vašeho podnikání svěží vítr.
Sledujte trendy, inovujte technologie. Buďte otevřeni novým výzvám. Jen tak budete “in”. A to nejen pro své zaměstnance.
Přistoupí–li firma na pravidla hry internetové generace nebo se dokonce bude ptát svých “Zetek” na jejich názor, stane se bezpochyby společností, která je "in". A být "in" je motivací pro všechny.
APROFES, s.r.o.
Kounicova 284/39
602 00 Brno
IČ: 26887444
DIČ: CZ26887444
Zapsaná v OR vedeným Krajským soudem v Brně pod sp. zn. C 43477
brno@aprofes.cz
Tel: +420 736 642 774
Tel: +420 603 456 779